Vereenvoudigde procedure bij de gemeente
Je bent meerderjarig en wil de naam van jouw vader, jouw moeder, een adoptant of een combinatie van die namen dragen.
Vanaf 1 juli 2024 kunnen Belgen, erkende vluchtelingen of staatlozen die meerderjarig of ontvoogd zijn, vereenvoudigd hun naam veranderen naar:
- De naam van de vader
- De naam van de moeder
- Een combinatie van die namen in een gekozen volgorde
- De naam van een enkele adoptant of gecombineerd met de naam van een andere ouder
Afhankelijk van je keuze, vraag je jouw naamsverandering aan bij:
- De gemeente van hun woonplaats in België
- De laatste gemeente van woonplaats in België indien ze in het buitenland verblijven
- De stad Brussel bij gebrek aan enige huidige of voormalige woonplaats in België.
De aanvraag is niet onderworpen aan bijzondere voorwaarden. De familieleden worden daarvoor niet geraadpleegd. De gemeente controleert het strafregister.
De gemeente behandelt de aanvraag binnen een maand (wat kan oplopen tot drie maanden indien er twijfels zijn en het parket van de Procureur des Konings wordt geraadpleegd).
Welke documenten heb je nodig?
- Een letterlijk afschrift van de geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en staatlozen)
- Een recent bewijs van verblijfplaats
- Een bewijs van de Belgische nationaliteit of, voor de vluchtelingen en de staatlozen, een attest dat deze hoedanigheid bewijst
- Een uittreksel uit het strafregister
Je kunt die documenten verkrijgen bij de gemeentediensten en/of consulaire diensten.
Door de naamsverandering ben je verplicht ook jouw identiteitspapieren te vernieuwen.
De naamsverandering kan op deze wijze slechts eenmaal worden toegestaan, deze procedure is gratis.
Meer info bij dienst Burgerzaken Gistel – op afspraak.
Procedure bij de FOD Justitie
Indien je niet aan de voorwaarden voldoet voor de vereenvoudigde procedure bij de gemeente dan kun je een aanvraag tot wijziging van jouw familienaam indienen bij de FOD Justitie.
Je kunt uitzonderlijk jouw familienaam laten wijzigen als:
- Je Belg, erkende vluchteling of staatloze bent
- Je duidelijk motiveert waarom je de naamsverandering wil
- Er ernstige redenen zijn
- De gevraagde naam geen aanleiding geeft tot verwarring
- De gevraagde naam jou of derden niet kan schaden
Je dient jouw aanvraag schriftelijk (niet per mail of fax) in bij de Dienst Naamsverandering van de FOD Justitie.
Als je kinderen hebt die jouw naam dragen, moet je verduidelijken of je wilt dat ook zij van naam veranderen.
Ben je minderjarig, dan moet de aanvraag ingediend worden door jouw ouders (of voogd). Als de aanvraag door één enkele ouder is ingediend, dan zal de andere ouder daarover normaal gezien ingelicht worden.
De procedure duurt gemiddeld tussen de 6 en 12 maanden. Door de naamsverandering ben je verplicht ook jouw identiteitspapieren te vernieuwen.
Welke documenten heb je nodig?
- Een letterlijk afschrift van de geboorteakte (geen uittreksel) of bij gebrek aan een geboorteakte, een plaatsvervangend document (bv. een geboorteattest van het Commissariaat-generaal voor de vluchtelingen en staatlozen)
- Een recent bewijs van verblijfplaats
- Een bewijs van de Belgische nationaliteit of, voor de vluchtelingen en de staatlozen, een attest dat deze hoedanigheid bewijst
- Een uittreksel uit het strafregister
- Een bewijs van betaling van het registratierecht.
Je kunt die documenten verkrijgen bij de gemeentediensten en/of consulaire diensten.
Naargelang het motief van de aanvraag kan de FOD Justitie je vragen andere documenten toe te voegen.
Kostprijs
Het registratierecht bedraagt 140 euro. Dat betaal je wanneer je de naamsverandering aanvraagt.
Regelgeving
Wet van 15 mei 1987 betreffende de namen.