Zet 10.000 stappen per dag

Waarom is het goed om veel te bewegen?

Wandelen is de makkelijkste en goedkoopste manier van bewegen. Je kan voldoende bewegen, ook al ben je nog niet klaar om te sporten. Stappen kan je altijd en overal: thuis, op het werk, tijdens verplaatsingen (verkeer), in je vrije tijd … 

Hoe zet je 10.000 stappen per dag?

  • Meet je stappen iedere dag en doe dit een hele week.
  • Lukt 10.000 stappen per dag voor jou moeilijk/niet of nog niet, geen paniek, probeer dan iedere dag 500 extra stappen (doel) te halen.
  • Maak van wat extra beweging per dag een dagelijkse routine.
  • Lukte dit voor jou een hele week, doe dan de week erop verder. Kies misschien een nieuw doel voor deze nieuwe week.
  • Alle bewegingen tellen; huishoudelijke activiteiten, tuinwerk …
  • Zijn er activiteiten waarbij je je stappenteller niet kan gebruiken, zoals fietsen of zwemmen? Weet dan: 10 minuten beweging aan minstens matige intensiteit = 1.500 stappen.

Tips:

  • Neem eens de trap in plaats van de lift.
  • Parkeer je auto net ietsje verder om naar het werk of de winkel te gaan.
  • Ga eens te voet ergens heen, sommige zaken zijn zeker haalbaar zonder auto.
  • In het weekend behaal je meestal meer stappen. Probeer dan misschien eens echt te gaan voor 10.000 stappen.
  • Vind misschien iemand die ook dit doel wil behalen. Samen naar een doel werken motiveert!

Niet iedereen moet 10.000 stappen per dag zetten. 

  • Zo zijn 8.000 stappen al perfect voor een 65-plusser.
  • Onder de 18 jaar beweeg je best dagelijks 60 minuten matig intensief tot intensief. 10.000 stappen is met andere woorden niet genoeg. Bewegen staat centraal binnen spel, sport en plezier.
  • Iemand die gewichtstoename moet vermijden, beweegt dan weer best met 14.000 stappen per dag.
  • Respecteer je eigen mogelijkheden en bouw langzaam op.
  • En elke stap die je zet is belangrijker dan het behalen van die 10.000 stappen! Ook kleine vorderingen maken het verschil.

Hoe meet ik mijn stappen? Er zijn verschillende mogelijkheden

  • Er zijn diverse gezondheidsapp’s: Google Fit, Health, Runtastic Pedometer, Endomondo, Fitbit, Accupedo, Health mate, Map my walk, Argus, de stappenteller, Pacer, Walkmeter, Footstep, Stepz, Dr.Walker van Shuo Yang, Walklogger, Step Tracking Live Wallpaper … Meer specifieke informatie over al die app’s vind je op de website van Gezond Leven.
  • Ook het Vlaams Instituut Gezond Leven ontwikkelde een gratis stappenteller. De 10.000 stappen app verzamelt je stappen vanuit de Google Fit en Apple Health apps en stuurt deze door naar het 10.000 stappen platform. Op deze manier kan je meestappen in groepen, samen routes wandelen en een stappendagboek bijhouden zonder elke dag manueel je stappen te moeten ingeven. Zie hiervoor www.10000stappen.be 
  • Je kunt gebruik maken van activity trackers ...
  • Je kunt je een klassieke stappenteller aanschaffen.
  • Noteer je stappen in een schrift.
  • Online dagboek: op de website https://10000stappen.gezondleven.be/ kan je je stappen registreren die je telde met een klassieke stappenteller. Je kan persoonlijke doelen stellen, badges winnen, groepen aanmaken en competities aangaan. Je kan bijvoorbeeld ook virtuele uitdagingen aangaan, zoals virtueel stappen naar je vakantiebestemming. Probeer dit zeker eens een aantal weken!
    • Meld je aan
    • Ga naar ‘mijn profiel’
    • Druk op ‘prestatie toevoegen’
    • Vink ‘stappen’ aan, vul je stappen in die je afleest van je stappenteller en druk op ‘opslaan’.
    • Wil je ook nog prestaties van zwemmen, fietsen, fitness … toevoegen, druk dan opnieuw op ‘prestatie toevoegen’, vink ‘andere beweging’ aan en vul het aantal minuten in die je hebt bewogen. Per 10 minuten worden 1.500 stappen geregistreerd. Druk op ‘opslaan’.

Leuk ook, wandel eens in een vorm

Strava is een website en een sport-applicatie voor op de smartphone waarmee sportprestaties kunnen worden bijgehouden via GPS. Gebruikers kunnen ook andere gebruikers volgen, clubs aanmaken, foto’s delen, uitdagingen aangaan en reacties plaatsen.

Gepubliceerd op donderdag 24 december 2020 11.08 u.