Stad Gistel breidt zijn online dienstverlening uit. Via het thuisloket kunt u nu documenten van de dienst burgerzaken aanvragen zonder dat u moet aanschuiven aan het loket in het administratief centrum. U vraagt de documenten gemakkelijk thuis aan en kunt ze in de meeste gevallen onmiddellijk downloaden op uw computer of uitprinten.
Voordelen van het thuisloket
- U spaart een verplaatsing uit naar het administratief centrum.
- U moet geen verlof nemen om naar het administratief centrum te komen.
- U kunt 24/24 - 7/7d documenten afhalen én doorgeven aan derden.
- De afgeleverde documenten zijn 100 % rechtsgeldig.
- U vindt het aangevraagde document - zolang het geldig is - terug in uw persoonlijke digitale kluis (voor zover u de aanvraag hebt verricht met uw eID).
Hoe werkt het?
- U surft naar https://gistel.egovflow.be/ , kiest het gewenste document.
- Vervolgens wordt u doorverwezen naar een beveiligd portaal waar u kunt aanmelden met uw eID. Aanvragen zonder gebruik van eID zijn ook mogelijk, maar dan verloopt de procedure veiligheidshalve niet automatisch en elektronisch.
- Vervolledig het webformulier van de aanvraag en verzend de aanvraag. U ontvangt onmiddellijk een bevestigingsmail.
- Indien er geen tussenkomst van een ambtenaar vereist is, ontvangt u even later reeds een tweede mail met een link naar het aangevraagde document.
Indien er wel een tussenkomst van een ambtenaar vereist is, wordt u verwittigd als de ambtenaar de aanvraag heeft verwerkt. U kunt intussen de status van uw aanvraag volgen.
Itsme
Wenst u gebruik te maken van het thuisloket via een smartphone? Dat kan! Download de app Itsme, uw digitale ID waarmee u veilig kunt inloggen (zonder kaartlezer) en documenten kunt aanvragen.
Klik hier om te weten hoe u itsme moet activeren voor het eerste gebruik en hier voor de werking.
Meer info via: www.itsme.be
Welke attesten/uittreksels/afschriften kunt u digitaal aanvragen?
- Attest van woonst
- Attest van verblijf voor een huwelijk
- Attest van adressenhistoriek in deze gemeente
- Attest van volledige adressen-historiek
- Attest van nationaliteit
- Attest van verblijf en nationaliteit
- Attest van wettelijke samenwoning
- Attest samenstelling gezin
- Attest van leven
- Attest wijze van teraardebestelling*
- Uittreksel bevolkingsregister
- Afschrift akte van geboorte
- Afschrift akte van huwelijk
- Afschrift akte van overlijden
- Afschrift akte van adoptie*
- Afschrift akte van afstand van Belgische nationaliteit*
- Afschrift akte van afstand van vaderschap*
- Afschrift akte van behoud van Belgische nationaliteit
- Afschrift akte van echtscheiding*
- Afschrift akte van erkenning kind*
- Afschrift akte van geslachtsverandering*
- Afschrift akte van herkrijgen van Belgische nationaliteit*
- Afschrift akte van levenloos geboren kind*
- Afschrift akte van naamkeuze*
- Afschrift akte van naamwijziging*
- Afschrift akte van toekennen van Belgische nationaliteit*
- Afschrift akte van verkrijgen van Belgische nationaliteit*
- Afschrift akte van voornaam-wijziging*
- Afschrift andere akte*
- Afschrift internationale geboorteakte*
- Afschrift internationale huwelijksakte*
- Afschrift internationale overlijdensakte*
- Uittreksel strafregister*
* De tussenkomst van een ambtenaar is soms vereist.
Geen computer of smartphone?
Als u thuis geen computer of internetverbinding hebt, dan kunt u uiteraard nog steeds terecht aan de loketten in het administratief centrum. U meldt u zonder afspraak aan tijdens de openingsuren. In de meeste gevallen krijgt u het document onmiddellijk mee.